پودر هسته خرما دامی باعث تعطیلی باغ پرندگان تهران شد

به دلیل افزایش وزن در دام ها و پرندگان امروزه استفاده از پودر هسته خرما دامی طرفدار زیادی پیدا کرده.

دانه خرما از فرآوری میوه خرما به دست می آید. معمولاً این دانه‌ها ارزش بازار پایینی دارند و عرب‌ها به‌عنوان ماده خوراک دام استفاده می‌کنند یا به قهوه‌ی بدون کافئین تبدیل می‌شوند.

دانه خرما حدود 11 تا 18 درصد وزن میوه خرما را تشکیل می دهد . در حالی که روغن خام از دانه خرما به‌دست می‌آید. حدود 10 درصد گزارش شده است.

تنوع در ترکیب غذایی انواع خرما می تواند به دلیل تفاوت در زمان برداشت، منشاء، و نوع کود مورد استفاده باشد . مواد معدنی اصلی در دانه خرما عبارتند از: پتاسیم (255.43)، منیزیم (62.78)، کلسیم (48.56) و فسفر (41.33) (mg/100 گرم روغن) .

دانه‌های خرما از مقدار کمی سلنیوم تشکیل شده‌اند که می‌تواند به عنوان آنتی‌اکسیدان در سلامت انسان عمل کند، بدن را سم‌زدایی کند تا کبد و سایر اندام‌ها را سالم کند کمبود سلنیوم با ناباروری در مردان و زنان مرتبط است.

در مطالعه ای که توسط الشویمن و همکاران انجام شد. بر اساس محتوای سلنیوم در ده رقم خرمای رشد یافته در عربستان سعودی، سطح سلنیوم در آن ارقام بین 1.48-2.96 میلی گرم در گرم بود.

پودر

به طور کلی روغن دانه خرما منبع اسیدهای چرب اشباع شده (اسیدهای میریستیک، پالمیتیک و لوریک)، تک غیراشباع (اسیدهای اولئیک و پالمیتولئیک) و اسیدهای چرب چند غیراشباع (لینولنیک و لینولئیک اسید) در حدود 50، 43 و 8 درصد است.

برخی از مطالعات روی روغن دانه خرما با استفاده از کروماتوگرافی گازی مایع نشان داد که اسید چرب غیراشباع اصلی اولئیک اسید (41.3-47.7٪) است، در حالی که اسید چرب اشباع اصلی اسید لوریک (17.8٪) برای رقم دگلت نور و پالمیتیک است.

اسید برای رقم آلیگ (15.0%). اسیدهای میریستولئیک، میریستیک، پالمیتولئیک، کاپریک، لینولئیک استئاریک و لینولنیک نیز به نسبت های مختلف یافت شدند . در ].به طور کلی، روغن‌هایی با محتوای اسید اولئیک بالا به دلیل پایداری و مزایای تغذیه‌ای بالا از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند.

اسید اولئیک به عنوان یکی از حیاتی ترین اسیدهای چرب غیراشباع در غذای انسان شناخته می شود زیرا اثرات پیشگیرانه آن بر بیماری های عروقی قلب مشخص است، پایداری اکسیداتیو بالا، سطح اشباع پایین آن و پتانسیل آن برای کاهش کلسترول در خون .

علاوه بر این، روغن های رژیمی، غنی از اسیدهای چرب غیراشباع گزارش شده است که از بیماری های قلبی عروقی و التهابی جلوگیری می کند .